Hoe vaak krijgt u een e-mailnieuwsbrief die u helemaal leest? ‘Zelden tot nooit’, geven de meeste mensen aan. De reden hiervoor is dat de teksten meestal te veel vanuit de organisatie zijn geschreven. En wanneer teksten in de ogen van de lezers commercieel zijn, haken de meesten af. Het gevolg is dat hij of zij in de toekomst waarschijnlijk uw nieuwsbrief niet meer zal openen. Zonde!

5 tips om uw e-mailnieuwsbrief te verbeteren

Tip 1: laat de afzender en onderwerpregel aansluiten

Als het onderwerp bij de afzender aansluit, is de laatste sneller geneigd om de nieuwsbrief te openen. Bijvoorbeeld: wanneer de onderwerpregel van afzender ‘Stijlvol haar’ het woord ‘huidverozorgingsproducten’ staat, ligt dit niet in lijn met de verwachtingen van de ontvanger.

Tip 2: laat het eerste artikel aansluiten op de onderwerpregel

Degene die een e-mailnieuwsbrief ontvangt, verwacht dat bij openen van de e-mailing dat de boodschap in de onderwerpregel direct waargemaakt wordt. En wel in het allereerste artikel. Is dit niet zo, dan kan er verwarring ontstaan. De lezer zal hierdoor sneller afhaken.

Tip 3: voeg een inhoudsopgave aan uw nieuwsbrief toe

Wist u dat een inhoudsopgave in een e-mailnieuwsbrief veel gelezen wordt? Hiermee kan de ontvanger meteen beoordelen of de e-mailing voor hem of haar interessant is.

Tip 4: verwijder een welkomsttekst of houd het kort

Uit onderzoek is gebleken dat een welkomsttekst globaal wordt gelezen, maar als oninteressant of overbodig wordt ervaren. Voeg liever een leuke aanbieding of interessante mededeling toe in plaats van een welkomsttekst.

Tip 5: houd het bij maximaal 5 artikelen

Lezers van e-mailnieuwsbrieven hebben vaak maar weinig tijd. Lange nieuwsbrieven worden dan ook niet of nauwelijks gelezen. Houd het dan ook kort: neem maximaal 5 artikelen op in uw e-mailnieuwsbrief.

E-mailnieuwsbrief maken?

Nederhoed Tekst & Communicatie zorgt voor schrijfsels die boeien. U kunt zelf onderwerpen aanleveren, maar het is ook mogelijk om samen mogelijke onderwerpen te bespreken en te bepalen. Want waar zit de doelgroep van uw organisatie nu eigenlijk te wachten? Het afnemen van interviews, zoals klantverhalen of samenwerkingsachtergronden, behoort dan ook tot een van de vele mogelijkheden. Waarmee mogen wij u helpen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.