SEO en SEA worden vaak als twee verschillende online marketingkanalen gezien. Terecht of niet? De doelgroep die met beide kanalen kan worden bereikt, is namelijk altijd dezelfde: online informatiezoekers die via een zoekmachine, zoals Google, zoekopdrachten ingeven. De resultaten van beide kanalen bevinden zich bovendien op dezelfde pagina, op bijna dezelfde plek. Zijn SEO en SEA daardoor concurrerend of juist aanvullend? Voordat we deze vraag beantwoorden leggen we graag het verschil uit tussen SEO en SEA.
Het verschil tussen SEO en SEA
SEO betekent letterlijk Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie, en staat voor alle activiteiten die worden ondernomen om een website of webpagina hoog te laten ranken in de zoekresultaten. Geoptimaliseerde websiteteksten en dynamische content in de vorm van nieuwspagina’s of blogs maken hier een belangrijk deel van uit. De resultaten van een geoptimaliseerde website verschijnen “gratis” in de zoekresultaten. Dit zijn de organische (natuurlijke) zoekresultaten. Een SEO-campagne heeft tijd nodig om echt effectief te zijn. Het duurt meestal een paar weken tot enkele maanden voordat geoptimaliseerde webpagina’s door zoekmachines zijn geïndexeerd. Wilt u dat uw website sneller resultaat oplevert en gericht wordt gevonden op bepaalde zoektermen? Dan kunt u ervoor kiezen om betaalde advertenties in te zetten. Dit noemt men SEA (Search Engine Advertising). Hierbij betaalt u een bepaald bedrag per click. Tevens is SEA een handig marketingmiddel om actualiteiten of noviteiten onder de aandacht te brengen bij een specifieke doelgroep. Het grootste verschil tussen SEO en SEA is de gebruiksvriendelijkheid van uw website. Ook al is uw website totaal niet bezoekersvriendelijk ingericht, dus zonder duidelijke informatie of weinig dynamiek, dan nog kunt u middels betaalde advertenties (SEA) bezoekers trekken. De vraag is of bezoekers daadwerkelijk op uw website vinden waarnaar ze op zoek zijn. In dat geval is SEO, oftewel het bezoekersvriendelijk maken van uw website, een betere oplossing. Hiervoor wordt ook wel de term User Experience Optimization gebruikt.
Bereik een brede doelgroep
Door de resultaten van zowel Adwords (de betaalde campagnes) als Analytics (de organische campagnes) goed te blijven monitoren, wordt inzichtelijk op welke zoektermen vaak wordt gezocht en welke organische en betaalde zoektermen overlap vertonen. Op die manier kan er worden ingespeeld op de behoeften van (potentiële) klanten. In sommige gevallen kunnen SEO en SEA dan ook heel goed tegelijkertijd worden ingezet. Uit onderzoek (GroupM & Nielsen) is namelijk gebleken dat mensen minder snel geneigd zijn om op een betaalde advertentie te klikken dan op organische zoekresultaten. Door de twee marketingkanalen beide in te zetten vullen ze elkaar dus niet alleen aan, maar versterken ze elkaar ook.