‘SEO is hartstikke uit!’, beweert de dame met wie we in gesprek zijn. ‘Waarom?’, vragen we haar. Iemand heeft haar dat verteld, zegt ze. Voordat we echter verder kunnen discussiëren over dit onderwerp, moet ze helaas gaan. Wij weten wel waar de dame in kwestie op doelt. UX is ‘het helemaal’, oftewel User Experience Optimization. Want mensen naar uw website lokken door goed te scoren in resultaten van zoekmachines (SEO) is één ding, u wilt uiteindelijk dat de bezoeker vindt waarnaar hij of zij op zoek is en wellicht nog een keertje terugkomt. De website moet conversie opleveren. Conversie betekent niets minder dan dat de bezoeker contact opneemt, een offerte aanvraagt, een aankoop doet of bijvoorbeeld zijn gegevens achterlaat.

Wat is SEO?

SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie, is het geheel aan werkzaamheden om een goeie positie in de resultaten van bijvoorbeeld Google te krijgen. Dat betekent dat u goeie teksten, duidelijke headers, afbeeldingen met een logische naam en meer moet hebben. De website moet bovendien in beweging zijn; de inhoud van de site dient regelmatig ververst te worden zodat deze voldoet aan de actualiteit. Zo kunt u zo nu en dan nieuws aanbieden of pagina’s aanpassen aan het moment. Dit noemen we dynamische content.

Met UX wordt een sitebezoek een beleving

Door middel van een geoptimaliseerde website, waar ook SEO-websiteteksten onder vallen, willen zoekmachines als Google dat bezoekers de informatie vinden waarnaar ze op zoek zijn. Geen ellenlange teksten waar per se een bepaald percentage van een specifiek zoekwoord in staat, maar logisch opgebouwde teksten. Teksten waar de bezoeker écht wat aan heeft. Commerciële kneut, daar zit niemand op te wachten. Het draait echter niet alleen om de teksten, ook de structuur moet goed zijn zodat de bezoeker zijn weg vindt. Goed navigeerbaar, noemen we dat. Een broodkruimelpad of zoekfunctie – u weet wel, zo’n zoekbalkje – kan de bezoeker daarbij helpen.

UX en SEO gaan hand in hand

Maar wacht, draait het bij User Experience Optimization en SEO dan niet eigenlijk om hetzelfde? Zowel bij UX als bij SEO staan de klant en zijn behoeften centraal. Beide principes hebben dus dezelfde achterliggende gedachte. Bij UX draait het echter meer om de beleving die de klant op de website ervaart: de experience. Want in het huidige digitale tijdperk waarin online concurrentie toeneemt, dient u uw organisatie, producten en diensten te onderscheiden. Door middel van het creëren van een extra dimensie, bijvoorbeeld door sfeervolle teksten die de propositie uitstekend verwoorden, zorgt u ervoor dat u de bezoeker van uw site beter vasthoudt, deze tot actie overgaat of nog een keer een bezoek aan uw website brengt.
Nederhoed Tekst & Communicatie is specialist in het optimaliseren van websites. Nieuwsgierig geworden? Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.