SEO-tekstschrijvers zijn tekstschrijvers of copywriters die gespecialiseerd zijn in het ontwikkelen van geoptimaliseerde webteksten. Maar wat is SEO eigenlijk? En wat heeft u eraan? En hoe gaat een SEO-tekstschrijver te werk?
SEO: het optimaliseren van een website
SEO is een afkorting van Search Engine Optimization, in het Nederlands ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd. Een zoekmachinevriendelijke website is goed vindbaar in de zoekresultaten van zoekmachines als Google. Een dergelijke website wordt ook wel geoptimaliseerde website genoemd. Een website optimaliseert u door ‘m gebruiksvriendelijk in te richten. Begin bijvoorbeeld met een overzichtelijke menustructuur. De navigatie moet vanzelfsprekend zijn; bezoekers moeten als het ware door de website geleid worden. Zogenoemde call-2-action-buttons zijn hierbij een handig hulpmiddel. Denk aan een ‘neem-contact-op-button’. Daarnaast moet een website gevuld worden met zoekmachinevriendelijke webteksten, ook wel SEO-websiteteksten genoemd.
SEO-teksten, hoe schrijft u die?
- Een optimaal ingerichte websitepagina bestaat uit minimaal 300 woorden en bevat enkel unieke content. Kopiëren van bestaande websiteteksten is niet toegestaan en is bovendien niet bevorderlijk voor de vindbaarheid van de site.
- Ga na welke woorden of woordgroepen de teksten moeten bevatten. Welke zoekwoorden gebruikt uw doelgroep? Hoeveel concurrerende sites gebruiken dit zoekwoord ook? Beslis op basis daarvan welke zoekwoorden u gebruikt voor de teksten.
- Bij het optimaliseren van de teksten is het belangrijk om ook de zogenoemde metataggegevens in te vullen. Onder metataggegevens vallen URL- en page titles, metatag desciptions en –keywords. Dit zijn gegevens die u niet direct terugziet op de website zelf, maar die wel een belangrijke functie vervullen. Ook in deze metagegevens kunt u namelijk de juiste zoekwoorden verwerken.
- Zorg ervoor dat de websiteteksten voldoende interne links bevatten, zodat iedere pagina weer naar een andere pagina verwijst. De tags van deze links krijgen ook weer een titel met daarin relevante zoekwoorden.
- Plaats regelmatig nieuwe content, bijvoorbeeld een nieuwsbericht of blog.
Meer SEO-tips:
Websiteteksten spelen een grote rol als het gaat om websiteoptimalisatie. Wanneer u bijvoorbeeld veel dezelfde zoekwoorden op een verkeerde manier gebruikt, ziet Google dit als fraude. De content van een website bestaat echter niet alleen uit tekst, maar bijvoorbeeld ook uit afbeeldingen. Ook daarmee kunt u winst behalen wat betreft SEO:
- Plaats ook beeld- of videomateriaal op de site en zorg dat deze titels met relevante zoekwoorden krijgen.
- Integreer een zoekfunctie in de site.
- Een broodkruimelpad maakt zichtbaar waar u zich binnen de site begeeft. Handig voor uw bezoekers, maar ook Google hecht hier waarde aan. Bijvoorbeeld: Home/SEO/webteksten.
- Leg de link met social media. Plaats bijvoorbeeld socialmediabuttons op uw site en publiceer blogs en content via Facebook, Twitter of LinkedIn.
Wilt u meer weten over SEO? En dan met name over SEO-tekstschrijven? De SEO-experts van Nederhoed Tekst & Communicatie geven regelmatig workshops SEO. Daarbij komen ook zaken als SEA, social media en het uitzetten van een effectieve internetstrategie aan bod.